Ondernemen is in België niet altijd eenvoudig, maar je hebt als ondernemer wel duidelijke rechten om onbetaalde facturen te innen. De spelregels voor consumenten en zakelijke klanten zijn wel anders. In deze blog leggen we de verschillen uit en sommen we op welke rechten je hebt. Daarbij gaan we bij Lexora altijd uit van twee principes: snelheid en juridische correctheid. De cashflow optimaal beschermen, daar draait het om.
Het verschil tussen B2C en B2B
In de wetgeving zijn er verschillende regels voor B2C en B2B. Doe je zaken met consumenten, dan moet je:
- Een verplichte gratis eerste herinnering sturen voor je bijkomende vergoedingen mag aanrekenen.
- Een schriftelijke ingebrekestelling via een incassobureau, deurwaarder of advocaat laten overmaken. De consument heeft een termijn van 14 kalenderdagen na verzending om actie te ondernemen vooraleer verdere maatregelen kunnen volgen.
- Er rekening mee houden dat je geen eigen incassokosten mag aanrekenen. Enkel de wettelijk of contractueel voorziene bedragen kunnen worden gevorderd.
Bij zakelijke klanten ligt het net even anders
- De contractuele voorwaarden zijn hier leidend. Zorg voor duidelijke algemene voorwaarden en juiste formuleringen.
- De wettelijke interestvoet voor ondernemingen geldt als vangnet.
- Een snellere escalatie kan, zonder de beschermingsdrempels die er bij consumenten wel zijn. Een dagvaarding of bewarend beslag kan sneller volgen.
Welke kosten kun je aanrekenen bij incasso?
Bij consumenten kun je na de gratis eerste herinnering de wettelijke interest en het schadebeding aanrekenen. Onwettelijke kosten zijn niet toegestaan. In zakelijke dossiers zijn nalatigheidsinteresten en forfaitaire invorderingsvergoedingen gebruikelijk. Zorg er wel voor dat je steeds volledig, correct en transparant communiceert, anders kunnen sancties volgen.
Welke stappen onderneem je bij incasso?
Voor je de nodige stappen onderneemt lees je er beter je algemene voorwaarden maar eens op na en controleer je alles dubbel. Werk je met consumenten, dan laat je de gratis herinnering vertrekken. Vervolgens ga je voor een formele ingebrekestelling waarin je duidelijk de schuld, de interesten/vergoedingen en de betalingstermijn zet. Daarna kun je een juridisch traject opstarten. Bij een onbetwiste schuld kan een Invordering van Onbetwiste Schulden (IOS)-procedure voor een snelle oplossing zorgen. Het alternatief is dagvaarding.
Waarom je kiest voor een advocaat?
Bij een betwisting, beslagmaatregelen of wanneer je een procedureslag verwacht, schakel je maar beter een advocaat in. Bij consumenten kan een incassobureau een alternatief vormen. Controleer wel altijd of ze ingeschreven zijn bij de FOD Economie. Controleer ook of ze in de praktijk correct te werk gaan en de regels volgen. Een slechte werking kan voor reputatieschade zorgen.
Let op voor verjaring
Het komt niet vaak voor, maar schulden kunnen verjaren. Deze termijnen verschillen per vordering en partij, maar tijdig procederen is aangewezen. Laat een discussie niet te lang aanslepen. Een goed getimede ingebrekestelling gevolgd door IOS of dagvaarding beperkt het risico op oninbaarheid.
Lexora Advocaten staat voor je klaar
Bij Lexora Advocaten zijn we thuis in incasso en invorderingen. Wij zijn in staat snel dossiers te scannen, te beoordelen en de kans op het aanrekenen van interesten en kosten in te schatten. Daarbij gaan we voor een snelle minnelijke inning indien mogelijk.
Bij consumenten zorgen we voor een snelle gratis herinnering, volledig in lijn met de FOD-regels. Bij zakelijke klanten gaan we voor IOS bij onbetwiste schuld, maar net zo goed rollen we een beslagstrategie uit of gaan we over tot dagvaarding.
Kies je voor ons, dan weet je dat de Belgische regels correct worden toegepast. Efficiënt innen zonder reputatieschade vormt de basis. Een strak incassotraject is steeds het uitgangspunt.
Zit je met vragen over incasso? Neem dan contact op met Lexora Advocaten. We adviseren je op maat.






